У чому секрет успішного рухового розвитку малят у дитсадку? Передусім у позитивному налаштуванні й дотриманні еволюційного принципу фізичного виховання. Саме ця ідея втілена у кумедних фізкультурниках. Ця мала форма фізичного виховання дошкільнят — одна з центральних у авторській системі Миколи Єфименка ("ДВ", 2013, №№ 8, 11; 2014, № 1). Адже її можна успішно застосовувати під час різних етапів освітнього процесу протягом усього дня. Як саме це робити, читайте нижче.
МІНІ-СЮЖЕТИ НА КОЖЕН ВИПАДОК
Продовжимо нашу розмову про нові, цікаві малі форми фізичного виховання дошкільнят, які збагатять педагогічну практику й зроблять фізкультурно-оздоровчий процес у дитсадку набагато ефективнішим. Йдеться про кумедні фізкультуринки.
Кумедні фізкультуринки — окремі ігрові вправи, не пов'язані одна з одною сюжетом, бажано з веселими, гумористичними назвами, які виконуються відповідно до золотих формул рухового розвитку дошкільнят (від положення лежачи до положення стоячи, від низької пози — до високої і т.д.).
Придумана ця форма фізичного виховання у вже далекому 1996 р. у м.Южне Одеської обл. Чим же була викликана необхідність її створення? Насамперед, практикою! Адже дуже часто педагоги щодня вранці стикаються із ситуацією, коли батьки приводять дітей до дитячого садка у різний час і навіть тоді, коли ранкова гімнастика пробудження вже почалася. Що робити в цьому разі педагогові? Не звертати уваги на дитину, що запізнилася, не можна — її треба відразу залучити до рухово-ігрового потоку. Але якщо проводити гімнастику пробудження сюжетно, при цьому треба буде пояснювати кожній дитині, що спізнилася, суть ігрового сюжету і відповідних рольових дій. На це витрачатиметься час, якого так бракує.
Рішення народилося саме собою — в деяких випадках варто відмовитися від єдиного сюжету і просто чергувати в ранковій гімнастиці пробудження вправи, кожна з яких має свій міні-сюжет. У цьому разі діти, які підключилися до роботи пізніше, природним чином вливаються в рухово-ігровий потік з тієї фізкультуринки, на яку вони потрапили. Така форма проведення тієї ж гімнастики пробудження здається мені більш гнучкою, демократичною.
Водночас практика показала, що кумедні фізкультуринки доречно використовувати не лише як альтернативну форму ранкової гімнастики пробудження, а й в інших видах роботи.
Варіанти застосування кумедних фізкультуринок
- Самостійна форма фізичного виховання дошкільників.
- Форма ранкової гімнастики пробудження.
- Форма денної гімнастики пробудження.
- Підготовча частина заняття з фізичної культури.
- Форма фізкультурного дозвілля.
- Фізкультхвилинки й фізкультпаузи.
- Форма корекції фізичного розвитку дошкільнят з тими чи іншими руховими порушеннями.
Наші сподівання виправдалися — дуже швидко кумедні фізкультуринки стали улюбленою формою фізичного виховання як дітей, так і педагогів! Навіть більше, я став практикувати домашні завдання для родин, щоб діти самі придумували нові фізкультуринки з веселими назвами. І це також дістало підтримку й увійшло в повсякденну практику.
СИЛА РАДОСТІ
Ефективним методичним прийомом пропонованої форми фізичного виховання дошкільнят є її гумористична складова. У ширшому сенсі можна вести мову про сміхотерапію. Адже кумедні фізкультуринки за своєю суттю передбачають відхід від військово-спортивного стилю фізичного виховання зі строгими підрахунками до театрально-ігрового, казкового дійства. Видатний російський психолог професор В.Кудрявцев у своїй технології "Розвивальна педагогіка оздоровлення" назвав такий підхід скомороським стилем. У своїй багаторічній практиці роботи з дітьми я також дійшов до ясного розуміння того, що справжній педагог має бути... трохи клоуном! Звідси і назва стилю роботи з дітьми —клоунада-стиль або мім-стиль.
Переваги веселого підходу до фізичного виховання
- За допомогою жартів і сміху контакт між дітьми й дорослим встановлюється набагато швидше і на більш високій основі довіри і радості.
- Радісна фізкультура створює передумови для високої мотивації дітей до рухово-ігрової діяльності, а, отже, й оздоровлення.
- Сміх чудово розслаблює м'язи, скелет, знімає загальне психофізичне напруження в тілі й свідомості.
- У дитини, що відчуває задоволення від гри та взаємодії з педагогом й однолітками, виділяється ендорфін — гормон радості, необхідний для діяльності всіх систем організму.
- Елементи сміхотерапії допомагають педагогові розв'язувати багато психологічних проблем дитини — долати її страхи, невпевненість у собі, замкнутість тощо.
Отже, підсумок сказаного вище: педагогіка дошкільного дитинства має бути радісною!
ЗОЛОТЕ ПРАВИЛО ПРОВЕДЕННЯ КУМЕДНИХ ФІЗКУЛЬТУРИНОК
Кумедні фізкультуринки можна проводити як у приміщенні, так і на свіжому повітрі, як без предметів, так і з використанням різного інвентарю (кубиків, гімнастичних палиць, м'ячів, мотузочок, естафетних паличок, кегель тощо).
При цьому варто пам'ятати першу золоту формулу рухового розвитку дошкільнят: під час проведення будь-якої форми фізичного виховання дітей слід починати вправляння з положень лежачи або горизонтованих (як найпростіших та розвантажувальних для скелета і м'язового корсета) з поступовим збільшенням навантаження до положень прямостояння, ходьби, бігу та стрибків (як найскладніших, важких та навантажувальних)!
Саме в цьому й полягає головна методична особливість авторської технології "Театр фізичного виховання та оздоровлення дошкільників". В узагальненому вигляді такий підхід можна назвати еволюційним принципом фізичного виховання дошкільнят. На жаль, у більшості чинних програм і технологій практично всі форми фізичного виховання дітей починаються з вертикальних положень стоячи, стройових вправ, різновидів ходьби та бігу. За такого підходу з позиції фізіології діти дістають невиправдано велике навантаження на скелет (хребет), м'язи, судини (серця й головного мозку).
Нижче представлені два варіанти проведення кумедних фізкультуринок: у приміщенні —для дітей середньої групи і на вулиці — для старших дошкільнят.
КУМЕДНІ ФІЗКУЛЬТУРИНКИ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ В ПРИМІЩЕННІ
Вправи для дітей середньої групи
Соні-просоні
З в.п. лежачи на спині в позі згрупування, обхопивши гомілки руками, діти виконують повороти тулуба зі сторони в сторону, при цьому можна імітувати протирання кулачками очей, як при справжньому пробудженні.
Настирлива муха
З в.п. лежачи на спині малята виконують відмахування руками, немов відганяючи від себе настирливу муху, яка намагається сісти на ніс.
П'яточки засвербіли
З в.п. лежачи на спині діти дістають свої п'яти однойменними руками, імітуючи при цьому почісування і злегка похитуючись уперед-назад.
Я — зірка!
З в.п. лежачи на животі діти намагаються максимально розкинути руки й ноги в сторони, зображуючи велику зірку.
Млинці
З в.п. лежачи на животі з опорою на передпліччя зігнутих у ліктях рук малята виконують повороти ліворуч-праворуч приставними кроками, зображуючи млинці на сковорідці.
Жабеня Квакі
З в.п. лежачи на животі діти здійснюють рухи руками і ногами, імітуючи різні види плавання.
Купини-горбочки
З в.п. на низьких карачках (з опорою на передпліччя й гомілки) дошкільнята округлюють спину й перебувають у такій позі певний час, зображуючи купину-горбочок.
Свинка-скарбничка
Повзають на низьких карачках спочатку вперед, а потім назад, імітуючи при цьому збирання монеток.
Рипуча лава
З в.п. на середніх карачках (з опорою на кисті та гомілки) діти виконують похитування вперед-назад, зображуючи стару рипучу лавку, що розхиталася.
Товстопузики
З в.п. на задніх низьких карачках переходять у положення задні середні карачки, зображуючи товстопузиків, які вихваляються своїми животиками.
Вище неба!
З в.п. на високих карачках, руки і ноги максимально випрямлені, малята тупцюють на місці, розвертаючись то в один, то в другий бік, зображуючи при цьому високі гори з вершинами, спрямованими в небо.
Рибалка в човні
З в.п. сидячи діти переміщаються на сідницях спочатку вперед, а потім назад, імітуючи рухи рибалки в човні, який витягує сітку з рибою.
Веселі гномики
З в.п. навпочіпки діти тупцюють на місці, розвертаючись. При цьому можна в парах грати одне з одним у ладки.
Ців-ців!
З в.п. на високих колінах малята погойдуються вперед-назад, імітуючи при цьому руками змахи крил горобчика.
Спагеті
З в.п. стоячи діти підводяться на носках і тягнуться руками вгору, зображуючи довгі італійські макарони (спагеті).
Паперовий літачок
З в.п. стоячи на одній нозі в позі "ластівки" малята пружинять на опорній нозі, розгойдуються, нахиляються, зображуючи лет паперового літака.
Комашки-тарганчики
Ідуть в колоні по одному дрібними кроками, приставляючи п'яту однієї ноги до носка другої.
Слонопотами
Ідуть випадами з максимальною довжиною кроку, зображуючи велетенських "слонопотамів".
КУМЕДНІ ФІЗКУЛЬТУРИНКИ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ НА МАЙДАНЧИКУ
Вправи для дітей старшої групи
З використанням лавок, бумів, автомобільних покришок, пеньків.
Гріємо спинки
З в.п. в упорі лежачи з опорою на якесь підвищення діти піднімають і опускають таз, зображуючи вигрівання на сонечку.
Довгоніжки
З в.п. в упорі лежачи з опорою на якесь підвищення малята максимально відсувають ноги назад, зображуючи довгі ніжки.
Суворий шлагбаум
З в.п. в упорі лежачи боком на одній руці, інша рука на поясі, діти піднімають і опускають вільну від опори ногу, зображуючи шлагбаум на переїзді ("Не пущу, не пущу!").
Мурашина доріжка
З в.п. на задніх середніх карачках з опорою на одну руку діти пальцями другої руки зображують, як мурашки перебігають по гілочці у своїх господарських справах.
Дружні насоси
З в.п. на високих карачках віджимаються на руках від якогось підвищення ("Чуф-пуф, чуф-пуф!").
Сміливий потяг
Проповзають одне за одним на низьких карачках під дітьми, які стоять на високих карачках.
Крутихвістки
З в.п. сидячи на бумі або пеньку діти по черзі повертаються приставними кроками то в один, то в другий бік, імітуючи ловіння власного хвоста.
Мокрі черевички
З в.п. сидячи на пеньку або бумі піднімають водночас руки й ноги, зберігаючи стійке положення тіла заданий час (сушимо мокрі черевички на вітрі й сонечку).
Хто швидше?
З в.п. сидячи на пеньку або колоді, упор руками ззаду, діти піднімають ноги, здійснюючи ними педалеподібні рухи, немов їдучи на велосипеді.
Веселі олівці
З в.п. в упорі присівши малята відводять одну ногу вбік та зображують нею малювання олівцем на білому аркуші паперу.
Новорічна гірлянда
Пересуваються навпочіпки в колоні по одному, тримаючи дитину, яка рухається попереду, руками за пояс.
Лісовички
З в.п. напівприсівши зображують різні танцювальні рухи лісовичків.
Дзвінкі пружинки
Присідають і встають, як пружинки. Руки при цьому можуть набирати будь-яких зручних положень.
Годинник зламався
З в.п. стоячи, руки на поясі, діти послідовно відводять кожну ногу вбік, зберігаючи це положення певний час (наче стрілки годинника зупинилися).
Мухи в павутині
Ідуть в колоні по одному, взявшись за руки, фігурною траєкторією, ніби мухи вибираються з хитромудрої павутини, сплетеної павуком.
Приклеїлися лапки
Ідуть спиною вперед довгими кроками, немов вибираючись з чогось клейкого та в'язкого.
Їдемо потягом
Повільно бігають у колоні по одному, поклавши руки на плечі дитини, яка біжить попереду.
Кружляє листя
Бігають у легкому темпі з поворотами навколо вертикальної осі то в один, то в інший бік, зображуючи кружляння листя на вітрі.
На завершення наведу слова професора В.Т.Кудрявцева, який вважає, що найважливішим для дошкільників на фізкультурі є виконання образного руху, в якому відображається уява. Пропонована тут авторська технологія вже 20 років створює для дітей саме такі рухово-ігрові умови!